Tämä on Berner

Toimitusjohtajan katsaus

Berner-konsernin kehitys oli vakaata vuonna 2015 huolimatta liiketoimintaympäristön huomattavista haasteista. Panostimme kasvuun kehittämällä nykyisiä liiketoimintojamme ja toteuttamalla uusia liiketoimintakauppoja toimintaperiaatteidemme mukaisesti.

Antti KorpiniemiSuomen talouden tilanne jatkui vuonna 2015 edelleen hankalana. Kasvu käynnistyy Suomen Pankin ennusteen mukaan vuosien 2015 – 2017 aikana vain vaivoin ja on selvästi hitaampaa kuin muualla euroalueella. Baltian maiden taloudet ovat kuitenkin jatkaneet tasaista kasvuaan, ja tämä on näkynyt myynnin kehityksessä sekä uusissa investoinneissamme Baltian maissa.

Laajentumisen ja uudistumisen vuosi

Yksi vahvuuksistamme on kotimainen tuotekehitys ja tuotanto. Uskomme, että myös asiakkaamme arvostavat kotimaista, laadukasta ja vastuullista tuotantoa. Vuonna 2015 kehitimme runsaasti uutuuksia suomalaisten kuluttajien tarpeisiin. Tunnettujen tuotemerkkiemme, kuten XZ:n, LV:n ja Herbinan, uutuudet saavat inspiraationsa kuluttajien toiveista ja voimansa suomalaisen luonnon upeista raaka-aineista.

Maatalouskaupassa jatkoimme uuden toimintamallimme lanseerausta. Syksyllä sovimme liiketoimintakaupasta vuonna 1981 perustetun perheyrityksen HL-Vihannes Oy:n kanssa. Bernerille siirtyi HL-Vihannes Oy:n siemen-, viljelytarvike- ja pakkaustarvikeliiketoiminnot. Liiketoimintakauppa tukee kasvustrategiaamme Viljelijän Berner -liiketoiminnassa. Laajentamalla suoramyyntiin ja verkkokauppaan perustuvaa tuotetarjontaamme pystymme palvelemaan viljelijäasiakkaitamme entistä paremmin.

Loppuvuonna valmistelimme vuoden 2016 alussa lanseerattua startup-yhteistyötä. Berner on mukana maanviljelyn start-up-yritys GrainSensen kehityksessä. GrainSense on Teknologian tutkimuskeskus VTT:n spin-off-yritys, joka pyrkii yli miljardin euron maailmanmarkkinoille optisiin teknologioihin perustuvilla laitteillaan ja pilvipohjaisilla palveluillaan. Tuotteet parantavat maanviljelijöiden mahdollisuuksia valvoa viljan laatua ja vaikuttaa sen hinnoitteluun.

Jatkoimme liiketoimintakauppojen vilkasta vuotta myös kivijalkamme Agentuurin osalta. Vahvistimme Venäjän kemikaalivientiä sekä tuontia sopimalla liiketoimintakaupasta Neuvox Oy:n kanssa. Vuonna 1988 perustetulle Neuvox Oy:lle on rakentunut laaja toimittaja- ja asiakasverkosto Venäjälle. Jälleen uusi liiketoimintakauppa on osoitus halustamme ja kyvystämme uusiutua. Tämä avaa uudenlaisia mahdollisuuksia Venäjän-kaupassa ja vahvistaa laaja-alaista osaamistamme.

Laajensimme brändiportfoliotamme Baltiassa kesäkuussa. Sovimme Viron johtavan kosmetiikkayrityksen Renalko Kaubandus Oü:n kanssa COTY –brändien maahantuonnin ja jakelutoiminnan siirtymisestä Bernerille Virossa. Sopimus vahvisti asemaamme yhtenä Baltian maiden johtavista kosmetiikan maahantuojista ja jakelijoista. Berner toimii nyt COTY –brändien jakelijana Suomen lisäksi kaikkialla Baltiassa. COTY on yksi maailman johtavista kosmetiikkayrityksistä, jonka brändejä myydään yli 130 maassa.

Digitalisoituminen muuttaa liiketoimintaamme

Aiomme edelleen kasvaa yrityskauppojen lisäksi orgaanisesti, kannattavasti ja pitkäjänteisesti. Digitalisoitumisen vauhti haastaa meidät tarjoamaan jatkuvasti parempaa palvelua kanavasta, ajasta ja paikasta riippumatta. Tässä onnistumisessa on avainasemassa kuluttajien ja yritysasiakkaidemme tarpeiden syvällinen ymmärrys.
Kiitän kuluneesta vuodesta erityisesti asiakkaitamme, joiden menestyminen on myös meidän menestymisemme perusta. Samalla kiitän päämiehiämme ja muita yhteistyökumppaneitamme hyvästä yhteistyöstä.

Antti Korpiniemi
toimitusjohtaja