Liiketoiminta-alueet

Kuluttajatuotteet

Myymme ja markkinoimme sekä Bernerin omia tuotemerkkejä että kansainvälisiä tuontimerkkejä. Omat tuotemerkit kehitetään yhteistyössä suomalaisten kuluttajien kanssa. Tunnetut kotimaiset tuotemerkkimme kilpailevat kärkimerkkeinä useissa tuotekategorioissa.

Johtavana kosmetiikan maahantuojana edustamme useita kansainvälisiä tuotemerkkejä. Kosmetiikan lisäksi maahantuomme myös laadukkaita elintarvikkeiden, lastentarvikkeiden ja hyvinvointilaitteiden tuotemerkkejä.

Yhdenmukaistimme toimintaamme yhdistämällä kaikki Bernerin kuluttajaliiketoiminnat yhteen osastoon. Uudistuksen tavoitteena on entistä asiakaslähtöisempi toimintatapa, jonka kautta palvelemme asiakkaitamme tehokkaammin. Osana toimintamme keskittämistä teimme päätöksen luopua palloiluliiketoiminnasta vuoden 2015 lopussa.

Omat kotimaiset tuotemerkit

xz

XZ – Vahva suomalainen

Kuluttajat valitsivat XZ-sarjan Suomen luotetuimmaksi shampoomerkiksi viidennen kerran.  Suomen ostetuin ja luotetuin hiuestenhoitomerkki XZ on ollut osa suomalaista arkea jo yli 60 vuoden ajan. Kaikki sarjan shampoot ja hoitoaineet valmistetaan Heinävedellä. Keväällä sarjassa lanseerattiin energisoivat uutuudet. XZ Energisoiva Hedelmä -tuotteet piristävät kuivia ja käsiteltyjä hiuksia ja XZ-sarja täydentyi myös innovatiivisella hiuksiin jätettävällä hoitovoiteella.

LV – Tuntee ihon

lvPyykinpesuun sekä ihon- ja hiustenhoitoon keskittynyt, herkälle iholle kehitetty LV-tuoteperhe jatkoi vahvaa kasvuaan myös vuonna 2015. LV toi markkinoille Suomessa kehitetyn ja suomalaiselle iholle suunnitellun LV 55+ -ihonhoitosarjan, joka auttaa ikääntyvää ihoa pysymään kosteutettuna ja elinvoimaisena alhaisen pH:n ansiosta.

Syksyllä LV laajensi pyykinpesutuotteiden valikoimaa kahdella uutuustuotteella; LV Color Nestemäinen -pyykinpesutabletilla ja LV Hajusteeton -tahranpoistojauheella. Hajusteettomat ja väriaineettomat uutuustuotteet on kehitetty yhteistyössä Allergia- ja astmaliiton kanssa.

Herbina – luonnonkaunis Sinä

herbina_713Herbina on valmistanut hellävaraisia ja hurmaavia, suomalaiselle naiselle suunniteltuja tuotteita jo yli 30 vuoden ajan.

Vuosi 2015 oli uudistumisen aikaa Herbina-sarjassa. Trendikkäät ja ajankohtaiset body mist -vartalotuoksut lanseerattiin keväällä. Suihkeet valmistetaan Suomessa, ja tuoksut ovat suomalaisten kuluttajien valitsemia.

Uusi Herbina Gloss -hiustenmuotoilusarja ja Herbinan uudet ihonhoitosarjat Herbina Energy Boost ja Herbina Moisture Balance lanseerattiin syyskuussa. Inspiraatio uusiin ihonhoitosarjoihin on saatu luonnon raaka-aineista. Tuotteet on dermatologisesti testattu ja niillä on Avainlippu-tunnus. Tuotteiden pakkausdesign uudistettiin ja pakkaukset ovat nyt kuluttajien toiveiden mukaisesti entistä helppokäyttöisempiä.

oxygenol

Oxygenol

Oxygenol suosii tuotteissaan suomalaisia raaka-aineita, kuten xylitolia. Tuotteet valmistetaan Bernerin Heinäveden tehtaalla ja niille on myönnetty Avainlippu-tunnus.

Oxygenol-suuhygieniasarja laajensi valikoimaansa kahdella uudella aikuisten hammastahnalla, valkaisevalla Oxygenol White -hammastahnalla ja Oxygenol Sensitive -hammastahnalla. Tuotteilla on Suomen Hammaslääkäriliiton suositus.

Korrek ja Lasol

Autonhoidossa Korrek on yli 50 vuoden kokemuksella Suomen tunnetuin ja luotetuin autonhoitosarja. Lasol on oman kategoriansa markkinajohtaja. Menestyksen taustalla on molemmissa vahva suomalainen tuotekehitystyö ja yhteistyö jakelukanavien kanssa.

Syksyllä 2015 toteutettiin Lasol-tuotteiden pakkausuudistus, joka sai erinomaisen vastaanoton markkinoilla. Samassa yhteydessä Lasol Lady uudistui ja on nyt Lasol Sitrustuoksu.

Korrek-tuoteperhe täydentyi Korrek Pikavahalla, joka lanseerattiin keväällä 2015.

Käynnistimme vuoden 2015 aikana useita tuote- ja tuotannonkehityshankkeita, joiden tulokset näkyvät kuluttajille vuodesta 2016 alkaen.

GreenCare

greencarePuutarhaliiketoimintamme kasvu ja kehitys jatkui vahvana kuluttajakanavissa. Liiketoimintamme perustuu asiantuntemukseen, syvälliseen kuluttajaymmärrykseen ja strategiseen kumppanuuteen vähittäiskaupan kanssa.  Panostuksemme näihin yhdessä onnistuneiden uutuuslanseerauksien kanssa kasvatti myyntiä kaikissa keskeisissä tuoteryhmissä ja -kanavissa.

Erityisen ylpeitä olemme GreenCaren GroBiootti™ tuoteperheen uutuuksista, niiden saamasta vastaanotosta ja kannustuksesta tuoteperheen laajentamiseen. GreenCare onkin noussut useassa tuoteryhmässä alan markkinajohtajaksi.

GreenCaren, kuten muidenkin kuluttajabrändien osalta panostimme monikanavaiseen markkinointiin ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Greencare.fi -verkkosivut uudistettiin 2015 vuoden lopussa ja huippusuosittua GreenCaren Facebook-yhteisöä vahvistettiiin entisestään.

Tuoteryhmistä erityisesti nurmikonsiementen, lannoitteiden ja jyrsijämyrkkyjen myynti jatkui vuonna 2015 vahvana. Hyttyskarkotteiden markkina oli vaisu ja niiden myynti jäi asetetuista tavoitteista.

Nokian Jalkineet

nokianNokian Jalkineet on edelleen Suomen suosituin kumisaapasbrändi. Nokian Jalkineissa yhdistyvät lähes 120 vuoden kokemus, suomalainen design ja uusin teknologia. Brändin uudistuessa ikoniset mallit, kuten Hai ja Kontio ovat saaneet rinnalleen tulevaisuuden klassikoita niin ulkoiluun kuin kaupunkikäyttöönkin. Nokian Jalkineiden rinnalla maahantuomme Woolpower-tekstiilejä urheiluun ja vapaa-aikaan.

Nokian Jalkineilla on Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki, joka on tunnustus suomalaiselle designille, innovaatioille, suunnittelulle, muotoilulle, tutkimukselle ja tuotekehitykselle.

Vuonna 2015 Nokian Jalkineiden Julia Lundsten –mallisto laajeni useilla eleganteilla uutuusmalleilla. Lisäksi Hai-tuoteperhe sai trendikkään tricolor-sesonkivärityksen ja mallisto täydentyi matalavartisella Hai Low -jalkineella. Uusien Outdoor –saappaiden lanseeraus jatkui ja vahvisti asemaamme ulkoilukategoriassa. Markkinoinnissa panostimme tuloksekkaasti Hai ja Kontio –mallistoihin.

Markkinointi&Mainonta -lehden ja Taloustutkimus Oy:n vuosittain toteuttamassa Suomen arvostetuimmat brändit –tutkimuksessa Nokian Jalkineet ylsi sijalle 74.

Vuoden aikana jatkoimme yhteistyön vahvistamista jakelukanavien kanssa niin kansainvälisesti kuin kotimaassa. Myös yhteistyö Suomen Puolustusvoimien kanssa on edelleen merkittävä osa Jalkineet ja pukeutuminen -kategorian toimintaamme.

Rajamäen

rajamaenRajamäen on tuonut makuja suomalaisiin koteihin yli 125 vuoden ajan. Se on kasvanut sattumusten, muuttuvien olosuhteiden ja hyvän tuurinkin kautta pienestä hiivatehtaasta Suomen suurimmaksi etikanvalmistajaksi. Vuonna 2015 Rajamäen jatkoi vahvaa asemaansa käymisetikan valmistajana. Aktiivinen yhteistyö yhdessä ruokabloggareiden ja huippukokkien kanssa lisäsi Rajamäen tuotteiden näkyvyyttä ja vahvisti myyntiä.

Ainu

Ainu säilytti asemansa suurimpana kotimaisena lastentarvikesarjana. Ainu-tuotteet on kehitetty yhteistyössä lastenlääkäreiden, hammaslääkäreiden, sekä muiden alan asiantuntijoiden kanssa.

Ainu tavoitti pienten lasten vanhemmat tehokkaasti Ainukerhon, uudistuneen verkkosivun sekä vahvan sosiaalisen median läsnäolon kautta. Tämä huomioitiin myös Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimus Oy:n vuosittain toteuttamassa Suomen arvostetuimmat brändit –tutkimuksessa, jossa Ainu teki hurjan loikan sijalta 545 sijalle 134.

Ainu ja Lastenklinikoiden Kummit ry aloittivat yhteistyön vuoden 2015 alussa.
Osana yhteistyötä Ainu lahjoitti jokaisesta vuoden 2015 aikana myydystä Ainu Ensipupusta 50 senttiä Kummeille pienten lapsipotilaiden hyväksi. Kampanjan tuotto ohjattiin Suomen yliopistollisten sairaalojen lastenklinikoiden laitehankintoihin.

Elintarvikkeiden ja hyvinvoinnin tuontimerkit

Luonnollisella käymismenetelmällä valmistettu, GMO-vapaa tuontimerkkimme Kikkoman näkyi laajasti mediassa ja menestykselliset mainoskampanjat vahvistivat myyntiä.

Omron vahvisti osuuttaan verenpainemittareiden markkinajohtajana. Kuluttajien kiinnostus itsehoitoon kasvoi, ja Omronin verenpainemittareiden valikoima uudistui entistä kuluttajaystävällisemmäksi ja selkeämmäksi.

Kosmetiikan kansainväliset tuontimerkit

Semiselektiivinen ja selektiivinen kosmetiikka

isadoraVahvistimme asemaamme johtavana kosmetiikan maahantuojana Suomessa ja Baltian maissa. Markkinat olivat laskussa monessa kategoriassa, mutta Berner onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan. Selektiivisessä kosmetiikassa erityisesti Sensain ihonhoitotuotteet menestyivät. Semiselektiivisessä kosmetiikassa mm. IsaDoran ja Sally Hansenin vahva kasvu jatkui. Vuoden aikana lanseerattiin runsaasti kosmetiikan kausiuutuuksia.

Kesäkuussa sovimme Viron johtavan kosmetiikkayritys Renalko Kaubandus Oü:n kanssa COTY –brändien maahantuonnin ja jakelutoiminnan siirtymisestä Bernerille Virossa. Renalko jatkaa tunnettujen kosmetikkabrändien, kuten Rimmelin, Sally Hansenin sekä Adidaksen vähittäismyyjänä.

Sopimus vahvisti asemaamme yhtenä Baltian maiden johtavista kosmetiikan maahantuojista ja jakelijoista. Berner toimii nyt COTY –brändien jakelijana Suomen lisäksi kaikkialla Baltiassa. COTY on yksi maailman johtavista kosmetiikkayrityksistä, jonka brändejä myydään yli 130 maassa.